Šarūnas Sauka: Pragaro Grožis ir Kasdienybės Apokalipsė

Meno pasaulyje yra kūrėjų, kurie tiesiog tapo. Ir yra tokių, kurie atveria duris į kitas realybes – trikdančias, atstumičias, tačiau kartu ir nepaaiškinamai traukiančias. Būtent toks yra Šarūnas Sauka – vienas ryškiausių, originaliausių ir labiausiai atpažįstamų šiuolaikinių Lietuvos tapytojų. Jo pavardė tapo sinonimu groteskiškam, siurrealistiniam, detalių pripildytam pasauliui, kuriame susipina religiniai motyvai, asmeninės patirtys ir žiauri, nepagražinta žmogiškosios būties refleksija. Saukos paveikslai – tai ne patogus menas svetainei virš sofos. Tai veidrodis, atsuktas į tamsiausias sielos kertes, į visuomenės pūlinius ir asmeninius demonus. Tai menas, kuris verčia jaustis nepatogiai, bet kartu ir negailestingai sąžiningai kalba apie tai, ką reiškia būti žmogumi.

Nuo Vilniaus iki Dusetų: Menininko Kelio Pradžia

Gimęs 1958 metais Vilniuje, inteligentų šeimoje, Šarūnas Sauka nuo mažens buvo apsuptas meno ir kultūros. Jo tėvas – žinomas kalbininkas Donatas Sauka, mama – istorikė. Tokia aplinka neabejotinai formavo platų būsimo menininko akiratį. Tačiau Saukos kelias į meną nebuvo vien rožėmis klotas. Jis, kaip ir daugelis jo kartos kūrėjų, brendo sovietmečiu – epochoje, kurioje dominavo socialistinio realizmo kanonai, o bet koks nukrypimas nuo oficialiosios ideologijos buvo vertinamas įtariai.

1983 metais Sauka baigė tapybos studijas tuometiniame Valstybiniame dailės institute (dabar – Vilniaus dailės akademija). Jau studijų metais išryškėjo jo polinkis į figūrinę tapybą, mitologines ir religines temas, kurias jis interpretavo savitai, toli nuo akademinės tradicijos. Būtent šis gebėjimas paimti gerai žinomus siužetus – Nukryžiavimą, Paskutinę vakarienę, gausybės ragą – ir pripildyti juos asmeninio, dažnai skausmingo ir ironiško turinio, tapo vienu pagrindinių jo kūrybos bruožų.

Šarūnas Sauka: Pragaro Grožis ir Kasdienybės Apokalipsė

Didelę įtaką Saukos kūrybai ir gyvenimo būdui turėjo jo apsisprendimas palikti Vilnių ir įsikurti atokiame vienkiemyje netoli Dusetų. Šis atsiribojimas nuo miesto šurmulio, nuo meno pasaulio intrigų ir madų leido jam sukurti visiškai autonomišką, uždarą meninį pasaulį. Dusetų gamta, kasdienybė, kaimo žmonės – visa tai tapo ne fonu, o veikliąja jo paveikslų dalimi. Tačiau Saukos gamta nėra idiliška. Tai vieta, kurioje vyksta amžina kova už būvį, kur grožis ir irimas egzistuoja greta, kur dangus gali būti kruvinai raudonas, o žolė – nuodingai žalia.

Saukos Pasaulis: Tarp Šventumo ir Bjaurasties

Įžengti į Šarūno Saukos paveikslą – tai lyg atverti Pandoros skrynią. Iš pirmo žvilgsnio žiūrovą pribloškia detalių gausa, techninis virtuoziškumas, primenantis senųjų olandų meistrų darbus. Kiekvienas lopinėlis drobės yra kruopščiai ištapytas, kiekviena raukšlė, kiekvienas plaukelis, kiekvienas kraujo lašas turi savo vietą ir prasmę. Tačiau įsižiūrėjus atidžiau, atsiveria turinys, kuris šokiruoja ir glumina.

Pagrindinis Saukos kūrybos objektas – žmogaus kūnas. Bet tai nėra klasikinis, idealizuotas kūnas. Tai kūnas kenčiantis, senstantis, yrantis, žalojamas. Apnuoginti, deformuoti, randuoti, pūvantys kūnai jo paveiksluose tampa universalia metafora, kalbančia apie žmogiškosios egzistencijos trapumą, kančią ir mirtingumą. Menininkas negailestingai demaskuoja kūno kultą, paversdamas jį groteskišku karnavalu, kuriame persipina gyvybė ir mirtis, geismas ir pasibjaurėjimas.

Religinė ikonografija – dar vienas esminis Saukos kūrybos pamatas. Jis nuolat grįžta prie biblinių siužetų, tačiau juos dekonstruoja, profanuoja, pripildo absurdo ir juodo humoro. Jo Kristus gali būti pats tapytojas, kenčiantis ne tik dėl žmonijos nuodėmių, bet ir dėl kasdienių buitinių negandų. Šventieji jo paveiksluose – tai dažnai tie patys Dusetų apylinkių gyventojai, valkatos, girtuokliai, kurių veiduose įsispaudęs visas gyvenimo vargas. Taip Sauka panaikina ribą tarp švento ir profaniško, parodydamas, kad dieviškumas ir kančia gali slypėti pačiuose netikėčiausiuose pavidaluose.

Vienas atpažįstamiausių motyvų Saukos darbuose – jo paties autoportretas. Menininkas nuolat tapo save, tačiau retai kada – kaip herojų. Dažniausiai jis save vaizduoja kaip auką, kankinį, stebėtoją ar net budelį. Jo veidas, kartais dauginamas iki begalybės, tampa universaliu žmogaus veidu, kuriame atsispindi visos įmanomos būsenos: skausmas, nuostaba, baimė, susitaikymas, ironija. Šis nuolatinis savęs stebėjimas ir analizavimas per tapybą yra lyg savotiška vieša išpažintis, drąsus ir negailestingas bandymas pažinti save ir savo vietą pasaulyje.

„Pragaras”: Monumentalus Kasdienybės Absurdas

Kalbant apie Šarūną Sauką, neįmanoma nepaminėti jo monumentaliosios drobės „Pragaras“, sukurtos 1986-1988 metais. Šis paveikslas, eksponuojamas Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje, yra tapęs savotišku menininko kūrybos manifestu ir vienu svarbiausių vėlyvojo sovietmečio Lietuvos meno kūrinių.

„Pragaras“ – tai ne tradicinis, Hieronymus Boscho įkvėptas demonų ir kankinimų vaizdinys. Saukos pragaras yra buitinis, kasdieniškas, atpažįstamas iki skausmo. Tai vieta, kurioje žmonės beprasmiškai kankina vieni kitus ir patys save, įsisukę į amžiną smurto, abejingumo ir absurdo ratą. Čia nėra velnių su ragais – jų vaidmenį atlieka patys žmonės. Paveiksle gausu autobiografinių detalių: matome patį tapytoją, jo šeimos narius, Dusetų apylinkių peizažą. Taip menininkas teigia, kad pragaras – tai ne kažkokia pomirtinė būsena, o čia ir dabar egzistuojanti realybė, kurią mes patys susikuriame.

Šis kūrinys, nutapytas dar prieš Lietuvos nepriklausomybės atkūrimą, gali būti interpretuojamas ir kaip galinga sovietinės sistemos alegorija. Sistemos, kuri naikino dvasingumą, individualumą, paversdama žmones bevaise, vienas kitam priešiška mase. Tačiau „Pragaro“ prasmė yra kur kas universalesnė. Tai paveikslas apie bet kokią totalitarinę sąmonę, apie masinę psichozę, apie dvasinį nuosmukį, kuris gali ištikti bet kurią visuomenę bet kuriuo istoriniu laikotarpiu.

Pripažinimas ir Įtaka

Nepaisant kontroversiško turinio, Šarūno Saukos talentas buvo greitai pastebėtas ir įvertintas. Dar 1989 metais, būdamas vos 31-erių, jis tapo jauniausiu menininku, apdovanotu Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija. Šis apdovanojimas ne tik patvirtino jo išskirtinę vietą Lietuvos meno scenoje, bet ir suteikė tam tikrą neliečiamybę, leido kurti laisvai, neatsižvelgiant į tuo metu dar gajas cenzūros apraiškas.

Per daugiau nei keturis dešimtmečius trunkantį kūrybinį kelią Sauka surengė dešimtis personalinių parodų Lietuvoje ir užsienyje, jo darbai yra įtraukti į svarbiausias Lietuvos ir užsienio muziejų bei privačias kolekcijas. Jis tapo vienu iš tų retų menininkų, kurio kūryba yra atpažįstama ir vertinama tiek meno kritikų, tiek plačiosios visuomenės.

Saukos įtaka Lietuvos tapybai yra milžiniška. Jis įteisino groteską, kūniškumą, subjektyvią, autobiografinę mitologiją kaip pilnavertę meninės raiškos priemonę. Jo pavyzdys įkvėpė ne vieną jaunesnės kartos tapytoją ieškoti savito balso, nebijoti nepatogių temų ir kalbėti apie pasaulį atvirai, be pagražinimų. Nors daugelis bandė sekti jo pėdomis, Saukos stilius išliko unikalus ir nepakartojamas, o jo sukurta meninė visata – absoliučiai hermetiška ir autonomiška.

Vietoj Pabaigos: Menas, Kuris Lieka

Šarūnas Sauka yra menininkas-fenomenas. Jis sukūrė pasaulį, į kurį baisu žiūrėti, bet nuo kurio neįmanoma atitraukti akių. Jo paveikslai – tai žiaurūs, bet sąžiningi liudijimai apie žmogaus prigimtį, apie amžiną kovą tarp gėrio ir blogio, dvasingumo ir gyvuliškumo. Jis parodo, kad grožis gali gimti iš bjaurasties, o šventumas – iš didžiausio nuopuolio.

Galbūt didžiausia Saukos stiprybė yra jo bekompromisis sąžiningumas. Jis negaili nei savęs, nei žiūrovo. Jis neverčia mūsų jaustis patogiai, nepateikia lengvų atsakymų ar paguodos. Vietoj to, jis priverčia mus pažvelgti į savo pačių demonus, į visuomenės žaizdas, į egzistencijos absurdą. Ir nors tas žvilgsnis gali būti skausmingas, jis yra apvalantis. Šarūno Saukos menas – tai savotiškas egzorcizmas, išlaisvinantis mus nuo iliuzijų ir priverčiantis pamatyti pasaulį tokį, koks jis yra – pragariškai gražus ir dieviškai žiaurus.

Jums taip pat gali patikti...

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *