„Nordbankas“: Išsami istorija nuo krikščioniškų šaknų iki „Luminor“ gimimo

Daugeliui lietuvių, ypač tų, kurie aktyviau finansų rinka domėjosi pirmajame šio amžiaus dešimtmetyje, pavadinimas „Nordbankas“ kelia tam tikrų asociacijų. Nors formaliai banko tokiu pavadinimu Lietuvoje niekada nebuvo, šis žargoninis terminas, sujungiantis skandinavišką kilmę ir bankinę veiklą, puikiai atspindi vieno svarbiausių pastarųjų dešimtmečių finansų rinkos žaidėjų – „Nordea“ banko – esybę ir jo transformaciją. Tai pasakojimas ne tik apie vieną banką. Tai istorija apie Lietuvos finansų sistemos brandą, skandinaviško kapitalo atėjimą, aršią konkurencinę kovą ir galiausiai – apie vieną didžiausių Baltijos šalių bankininkystės istorijoje susijungimų, po kurio gimė mums šiandien puikiai pažįstamas „Luminor“.

Šiame straipsnyje leisimės į išsamią kelionę laiku, siekdami atskleisti visą „Nordea“ banko kelią Lietuvoje – nuo kuklių ištakų, įsigyjant nedidelį vietinį banką, iki tapimo vienu iš rinkos lyderių ir galiausiai – naujo finansinio milžino sukūrimo. Tai istorija, kurią privalo žinoti kiekvienas, besidomintis Lietuvos ekonomika ir verslo pasauliu.

Pirmieji žingsniai ir krikščioniškosios ištakos

Norint suprasti „Nordea“ atsiradimą Lietuvoje, reikia nusikelti į audringus ir vilčių kupinus 1990-uosius. Atkūrus nepriklausomybę, Lietuvos ekonomika ir finansų sistema kūrėsi iš naujo. Tarp daugybės besikuriančių komercinių bankų, 1992 metais buvo įsteigtas ir „Lietuvos krikščioniškasis bankas“. Kaip ir sufleruoja pavadinimas, jo ištakos buvo glaudžiai susijusios su Bažnyčios struktūromis ir krikščioniškomis vertybėmis grįstu verslo modeliu. Tai buvo nedidelis, specifinę nišą užimantis bankas, kuris, kaip ir daugelis to meto finansinių institucijų, susidūrė su didžiuliais iššūkiais – infliacija, teisinės bazės kaita ir pasitikėjimo stoka.

„Nordbankas“: Išsami istorija nuo krikščioniškų šaknų iki „Luminor“ gimimo

Vis dėlto, būtent šis, atrodytų, kuklus bankas patraukė užsienio investuotojų dėmesį. Artėjant tūkstantmečių sandūrai, Lietuvos bankinis sektorius pradėjo konsoliduotis. Silpnesni žaidėjai bankrutavo arba buvo nupirkti, o į rinką vis drąsiau žengė didieji Vakarų Europos, ypač Skandinavijos, finansų gigantai. Būtent tada, 2000-aisiais metais, įvyko lūžis – Suomijos bankininkystės grupė „Merita Bank Plc“, kuri priklausė didesniam „MeritaNordbanken“ aljansui, įsigijo „Lietuvos krikščioniškąjį banką“. Šis sandoris tapo simboliniu starto šūviu tam, ką vėliau pradėjome vadinti „Nordea“ era Lietuvoje.

Skandinaviško kapitalo invazija: Gimsta „Nordea“

„MeritaNordbanken“ grupė, įsigijusi banką Lietuvoje, pati išgyveno transformacijų laikotarpį. Ji buvo suformuota susijungus Suomijos „Merita Bank“ ir Švedijos „Nordbanken“, o vėliau prie jos prisijungė Danijos „Unidanmark“ ir Norvegijos „Christiania Bank og Kreditkasse“. Šis galingas keturių šalių finansinis aljansas 2001 metų pabaigoje galutinai apsijungė po vienu, visoms rinkoms bendru prekės ženklu – „Nordea“. Pavadinimas, sudarytas iš žodžių „Nordic Ideas“ (Šiaurietiškos idėjos), puikiai atspindėjo banko strateginę kryptį ir vertybes.

Lietuvoje veikiantis „Merita Bank“ filialas taip pat buvo pervadintas ir tapo „Nordea Bank Lietuva“. Šis žingsnis nebuvo vien formalus pavadinimo keitimas. Tai reiškė visišką integraciją į galingą tarptautinę finansų grupę, naujų standartų, technologijų ir, svarbiausia, naujo požiūrio į bankininkystę atėjimą. „Nordea“ į Lietuvos rinką atnešė skandinavišką verslo kultūrą: stabilumą, skaidrumą, konservatyvesnį rizikos vertinimą ir ilgalaikę perspektyvą.

Pradžia nebuvo lengva. „Nordea“ teko konkuruoti su jau įsitvirtinusiais rinkos senbuviais – „Vilniaus banku“ (vėliau tapusiu SEB) ir „Hansabanku“ (dabartiniu „Swedbank“), kurie tuo metu tvirtai dominavo mažmeninės bankininkystės sektoriuje. Užuot bandęs tiesiogiai kautis dėl masinio kliento, „Nordea“ pasirinko kitokią, nišinę strategiją.

Strategija ir įsitvirtinimas: Kokybė vietoje kiekybės

„Nordea Bank Lietuva“ savo veiklos pradžioje aiškiai identifikavo savo tikslinę auditoriją. Bankas nusitaikė į du pagrindinius segmentus: stambų ir vidutinį verslą bei pasiturinčius privačius klientus. Ši strategija leido jiems išvengti tiesioginės konfrontacijos ten, kur konkurentai buvo stipriausi, ir pasiūlyti aukštesnės kokybės, labiau individualizuotas paslaugas.

Dėmesys verslo klientams

Verslo bankininkystė tapo „Nordea“ arkliuku. Bankas aktyviai finansavo stambius pramonės, nekilnojamojo turto, prekybos ir energetikos projektus. Jie pelnė patikimo partnerio reputaciją, galinčio pasiūlyti ne tik standartinius kreditus, bet ir sudėtingesnius finansinius sprendimus: lizingą, faktoringą, prekybos finansavimą, išvestines finansines priemones rizikai valdyti. Skandinaviškas kapitalas ir priklausymas didelei grupei leido finansuoti tokio masto projektus, kurie anksčiau buvo sunkiai įkandami vietiniams bankams. Jų analitikai ir ekonomistai buvo vertinami už gilias įžvalgas ir objektyvias prognozes, kurios dažnai tapdavo gairėmis visam verslo sektoriui.

Privati bankininkystė ir pasiturintys klientai

Antrasis ramstis buvo paslaugos privatiems asmenims, tačiau ir čia „Nordea“ laikėsi išskirtinumo. Jie nekonkuravo dėl studentų ar minimalią algą gaunančių darbuotojų sąskaitų. Jų taikinyje buvo aukštesnes pajamas gaunantys profesionalai, verslininkai, laisvųjų profesijų atstovai. Jiems buvo siūlomos būsto paskolos, investavimo paslaugos, asmeniniai finansų konsultantai. „Nordea“ kūrė solidaus, patikimo ir šiek tiek konservatyvaus banko įvaizdį – vieta, kur tavo pinigai bus saugūs ir valdomi profesionaliai, be nereikalingos rizikos. Būtent dėl šios priežasties jie tapo vienu populiariausių pasirinkimų būsto paskoloms imti tarp viduriniosios ir aukštesnės klasės atstovų.

Inovacijos ir skaitmenizacija

Nors ir laikomas konservatyviu, „Nordea“ nevengė inovacijų, ypač skaitmeninėje erdvėje. Jie buvo vieni pirmųjų, pasiūliusių patogią ir funkcionalią internetinės bankininkystės platformą tiek privatiems, tiek verslo klientams. Daug dėmesio buvo skiriama procesų efektyvumui ir klientų patogumui, stengiantis kuo daugiau operacijų perkelti į virtualią erdvę. Tai atitiko skandinavišką požiūrį – taupyti kliento laiką ir siūlyti išmanius, paprastus naudoti sprendimus.

Rinkos branda ir istorinis susijungimas

Antrasis šio amžiaus dešimtmetis atnešė naujų vėjų į Europos ir Lietuvos finansų rinką. Po 2008-2009 metų pasaulinės finansų krizės gerokai sugriežtėjo bankų veiklos reguliavimas, išaugo kapitalo pakankamumo reikalavimai, o Europos Sąjungai pradėjus kurti Bankų sąjungą, atsirado dar daugiau centralizuotos kontrolės. Šiame kontekste didžiosioms tarptautinėms bankų grupėms tapo vis sudėtingiau ir brangiau valdyti palyginti nedideles Baltijos šalių rinkas.

Tiek „Nordea“, tiek kitas Skandinavijos milžinas, Norvegijos „DNB“, aktyviai veikęs Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, susidūrė su panašiais iššūkiais. Konkurencija buvo milžiniška, maržos mažėjo, o investicijos į technologijas ir atitiktį reikalavimams reikalavo vis didesnių išteklių. Būtent tada, 2016 metų rugpjūtį, finansų pasaulį sudrebino netikėta naujiena: „Nordea“ ir „DNB“ paskelbė apie planus sujungti savo veiklą Baltijos šalyse ir sukurti naują, bendrą banką.

Šis sprendimas buvo logiškas ir strategiškai pagrįstas. Vietoje to, kad konkuruotų tarpusavyje, du panašaus dydžio ir filosofijos bankai nusprendė sujungti jėgas. Tikslai buvo aiškūs:

  • Sukurti stiprų, vietos rinkai dedikuotą banką, galintį efektyviau konkuruoti su rinkos lyderiu „Swedbank“.
  • Sumažinti veiklos kaštus apjungiant filialų tinklus, administraciją ir IT sistemas.
  • Sutelkti abiejų bankų geriausią patirtį ir kompetencijas aptarnaujant tiek verslo, tiek privačius klientus.
  • Padidinti veiklos mastą, kuris leistų efektyviau investuoti į skaitmenines inovacijas.

Tai buvo milžiniškas iššūkis. Reikėjo ne tik gauti visų priežiūros institucijų leidimus, bet ir sujungti dvi skirtingas organizacines kultūras, suderinti tūkstančius procesų ir, svarbiausia, integruoti sudėtingas ir viena su kita nesuderinamas IT sistemas. Šis procesas truko daugiau nei metus ir pareikalavo milžiniškų abiejų komandų pastangų.

„Luminor“ gimimas: Naujos eros pradžia

2017 metų spalio 1 dieną oficialiai gimė naujas bankas – „Luminor“. Pavadinimas, kilęs iš lotyniško žodžio „lumen“ (šviesa), turėjo simbolizuoti naują pradžią, skaidrumą ir viltį. Iš pradžių „Luminor“ priklausė „Nordea“ ir „DNB“ grupėms, tačiau jau nuo pat pradžių buvo aišku, kad ilgainiui bankas ieškos strateginio investuotojo ir taps savarankišku žaidėju.

Integracijos procesas nebuvo sklandus. Klientai, ypač pereinamuoju laikotarpiu, susidūrė su iššūkiais: strigo internetinė bankininkystė, keitėsi sąskaitų numeriai, atsirado nesklandumų atliekant mokėjimus. Tai buvo neišvengiama tokio masto susijungimo kaina. Tačiau pamažu „Luminor“ stabilizavo savo veiklą ir pradėjo įgyvendinti naują strategiją, kurioje susipynė „Nordea“ patirtis dirbant su verslu ir „DNB“ stiprybės mažmeninėje bankininkystėje.

Esminis pokytis įvyko 2019 metais, kai kontrolinį „Luminor“ akcijų paketą (60,1%) įsigijo JAV privataus kapitalo milžinės „Blackstone“ vadovaujamas konsorciumas. „Nordea“ ir „DNB“ pasiliko po lygiai mažesniųjų akcijų dalių. Šis sandoris galutinai pavertė „Luminor“ savarankišku, Baltijos šalims priklausančiu ir čia koncentruotu banku, kurio sprendimai priimami vietoje, o ne Stokholme ar Osle.

Palikimas ir išmoktos pamokos

Nors „Nordea“ prekės ženklo Lietuvos bankinėje padangėje nebeliko, jo palikimas yra gyvas ir juntamas iki šiol. Ką gi „Nordea“ era davė Lietuvai?

  1. Konkurencijos paaštrinimas. „Nordea“ atėjimas ir sėkminga veikla privertė pasitempti rinkos senbuvius, ypač verslo kreditavimo ir privačios bankininkystės srityse. Tai lėmė geresnes sąlygas klientams ir aukštesnę paslaugų kokybę.
  2. Skandinaviškos verslo kultūros standartai. Bankas įdiegė vakarietiškus skaidrumo, etikos ir atsakingo skolinimo principus, kurie tapo pavyzdžiu visai rinkai.
  3. Finansinis stabilumas. Būdamas didelės ir stabilios grupės dalimi, „Nordea“ atlaikė finansų krizę be didesnių sukrėtimų ir prisidėjo prie bendro pasitikėjimo Lietuvos bankų sistema stiprinimo.
  4. Talentų kalvė. Per savo veiklos metus „Nordea“ išugdė daugybę aukštos kvalifikacijos finansų specialistų, vadybininkų ir analitikų, kurie dabar sėkmingai dirba įvairiose Lietuvos ir užsienio įmonėse.
  5. Pagrindas „Luminor“ sėkmei. Be „Nordea“ sukaupto portfelio, patirties ir komandos, „Luminor“ gimimas ir sėkmingas startas būtų neįsivaizduojamas. „Nordea“ DNR yra neatsiejama dabartinio „Luminor“ banko dalis.

Pasakojimas apie „Nordbanką“ – tai puikus pavyzdys, kaip globalūs procesai veikia lokalias rinkas. Tai istorija apie transformaciją, adaptaciją ir drąsius strateginius sprendimus. Nuo mažo krikščioniško banko iki galingos tarptautinės grupės filialo ir galiausiai – iki vieno iš kertinių naujo Baltijos šalių finansinio čempiono elementų. Šis kelias atspindi ne tik vienos įmonės, bet ir visos Lietuvos ekonomikos brandą ir integraciją į Vakarų pasaulį. Ir nors iškabos pasikeitė, „Nordea“ idėjos ir palikimas tebegyvuoja „Luminor“ koridoriuose, kasdien formuodami mūsų visų finansinę ateitį.

Jums taip pat gali patikti...

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *